همه چیز درباره دیافراگم ولو

دستگاه های مهندسی اولیه مانند ولو ها تقریباً در هر سیستم پیچیده ای نقش دارند. این دستگاه‌های مکانیکی/الکترومکانیکی جریان رسانه را تنظیم می‌کنند و در ده‌ها گونه منحصربه‌ فرد وجود دارند. برای مشاهده انواع مختلف ولوها، از مقاله ما دیدن کنید. دیافراگم ولو(DIAPHRAGM) تمرکز این مقاله خواهد بود و ما به بررسی چیستی ، نحوه عملکرد و انواع مختلف آنها خواهیم پرداخت. این مقاله باید به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دیافراگم ولو می توانند مفید باشد و همچنین نحوه انتخاب نسخه صحیح کمک کند.

دیافراگم ولو چیست؟

دریچه های گاز دو طرفه و روشن و خاموش هستند. آنها برای کنترل جریان سیال با تنظیم ناحیه ای که با آن رسانه ها می توانند وارد ویا خارج شوند و به طور موثر سرعت آن را تغییر می دهند، استفاده می شود. آنها به اصطلاح دریچه های دیافراگمی هستند زیرا یک غشای نازک و انعطاف پذیرند که برای کنترل باز و بسته شدن دریچه استفاده می شود. آنها را می توان با فلزی مانند فولاد ضد زنگ، پلاستیک و حتی مواد یکبار مصرف ساخت. شیرهای دیافراگمی مانند شیرهای پینچ هستند.

اما از یک کمپرسور خطی استفاده می کنند که دیافراگم نازک را در تماس با بدنه شیر قرار می دهد. آنها کنترل فشار گسسته و متغیر را ارائه می دهند و می توانند به صورت دستی و خودکار فعال شوند. دیافراگم ولو   که ضد نشتی،با نگهداری آسان، ایمن و موثر هستند ، برای کاربردهای فشار و دمای متوسط که نیاز به کنترل سیال استاپ/استارت دارند، مناسب هستند.

دیافراگم ولو چگونه کار می کنند؟

دریچه های دیافراگمی در ساخت و عملکرد ،  ساده هستند. یک محرک شیر در موقعیت باز خود با غشای داخلی (یا “دیافراگم”) شیر در تماس است. هنگامی که کاربر می خواهد شیر بسته شود، محرک فشار داده می شود و/یا می چرخد و غشاء به لبه جامد فشار داده می شود و دریچه بسته می شود. برخی از دریچه‌های دیافراگمی نیز می‌توانند موقعیت‌های نیمه باز/محدودی داشته باشند که در آن غشاء تا حدی بسته است و اجازه می‌دهد جریان دریچه گاز از طریق دریچه عبور کند. در بخش بعدی، دسته بندی های گسترده دریچه های دیافراگمی و کاربرد آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

انواع دیافراگم

دو طرح اصلی از شیرهای دیافراگمی در صنعت وجود دارد:1-  دیافراگم ولو نوع غیر تراز یا زینی و یا شیر های دیافراگمی سوپاپی  2-  دیافراگم ولو باخط  مستقیم . این دریچه ها به طور مشابه عمل می کنند اما فقط از نظر شکل بدنه و کاربرد متفاوت هستند.

 

دیافراگم ولو از نوع سوپاپی

شیر دیافراگمی از نوع سوپاپی  یکی از رایج ترین طرح های موجود است . طراحی لبه   برآمده سوپاپ  برای کنترل جریان کم مناسب است و به لطف درپوش روی دیافراگم و محرک، ضد نشتی است. این طرح برای مایعات و گازهای خطرناک یا خورنده بهینه است، زیرا هر گونه خرابی در غشاء توسط ان حفظ می شود. شیر نوع سوپاپی  بیشتر برای سیالات همگن مشخص می شود، زیرا ممکن است دوقاب و رسوبات چسبناک در هر دو طرف زین ایجاد شود. آنها اغلب در فرآیندهایی مانند کاربردهای غذایی/شیمیایی، تولید گاز، خورنده و آب یافت می شوند.

دریچه های دیافراگمی از نوع مستقیم

شیر دیافراگمی مستقیم از نظر ساختاری شبیه به انواع سوپاپی  است. با این حال، آن را شامل زین مشخصه نیست و در عوض دارای یک مسیر کاملا مستقیم است. غشاهای آن‌ها معمولاً انعطاف‌پذیرتر هستند و مسافت بیشتری را برای سفر فراهم می‌کنند، زیرا باید کف شیر را لمس کند. این شیرها اغلب باید سرویس/تعویض شوند، زیرا طول عمر آنها معمولاً به دلیل غشای انعطاف پذیرترشان کمتر از طرح های سرریز است. دریچه های دیافراگمی مستقیم برای دوقاب ها، سیالات چسبناک استفاده می شود. آنها همچنین برای رژیم های جریان دو جهته مفید هستند، زیرا هیچ زینی برای جلوگیری از تغییر سریع از ورودی به خروجی وجود ندارد.

مشخصات

هیچ دریچه دیافراگمی استاندارد صنعتی وجود ندارد. در نتیجه، تعیین دریچه مناسب برای شما می تواند مشکل باشد.

اندازه سوپاپ

از آنجایی که این شیرها در کاربردهای دریچه گاز استفاده می شوند، اندازه آنها اثرات مهمی دارد. برای تعیین اندازه صحیح شیر، ابتدا حجم مورد نظر را از طریق سیستم تعیین کنید. این به معنای درک چگونگی جریان سیال، وزن ویژه/ویسکوزیته آن و سرعت جریان مورد نظر است. دوم، حداکثر فشارها و دماهای ورودی/خروجی و همچنین ظرفیت مورد نظر شیر و نیروهایی که برای مسدود کردن جریان به آن نیاز دارد را محاسبه کنید. سپس می توان از جداول برای تعیین نسبت مناسب قطر داخلی به خارجی برای شیر خود استفاده کرد

افت فشار + محدوده

افت فشار مورد نظر در شیر چقدر است؟ مطمئن شوید که این مقدار مشخص شده است، یا اگر مطمئن نیستید، درصدی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا در جریان سیال تفاوت ایجاد کند. در مرحله بعد، محدوده فشارهایی را که شیر در هنگام کار تجربه می کند را تعیین کنید تا شیری را انتخاب کنید که بتواند کل محدوده را تحمل کند.

نوع شیر + محرک

با استفاده از بخش قبل، تخمین بزنید که کدام نوع دیافراگم برای سیال فرآیند شما مفیدتر است. سپس، تعیین کنید که آیا بدنه و ساقه باید در معرض رسانه (معروف به دریچه مرطوب) قرار گیرند یا اینکه این اجزا باید از هم جدا شوند (معروف به دریچه های غیر مرطوب). ثانیاً، تعیین کنید که چه نوع تحریکی باید برای بستن و باز کردن شیر استفاده شود. این بستگی به نیروی جریان و سیستم بزرگتری دارد که شیر بخشی از آن است. انواع محرک عبارتند از: محرک های سیستم های کنترل دستی، موتور الکتریکی، پنوماتیک، حرارتی، هیدرولیک و پیشرفته تر.

خلاصه

این مقاله درک درستی از چیستی دریچه‌های دیافراگمی و نحوه عملکرد آنها ارائه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد محصولات مرتبط، با سایر راهنماهای شرکت اندیشه داران صنعت مشورت کنید .

شما هم می‌توانید در مورد مطلب نظر بدهید.

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید اقدام نمایید.

Hello World! https://l5oiy0.com?hs=0efc6af70e6cf9100de483ce8e6bf284&

فوریه 25, 2023

آیا این نظر به شما کمکی کرد؟

pfr1jk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *